Focus op de klant

Orde op zaken na immense groeispurt

AANLEIDING:

EVBox, producent van laadstations voor elektrische voertuigen, is een grote speler in een immense groeimarkt. Er was behoefte aan een schaalbare customer focused servicestrategie. De groeispurt die het doormaakte, zorgde voor veel inkomend verkeer van een brede klantenbasis. Er lag een sterke basis met een kennisportaal, maar er was geen georganiseerd contact. Het bedrijf kreeg veel vragen van klanten die eigenlijk bij andere instanties moesten wezen. Vanuit EVBox was er behoefte aan focus op wat belangrijk is, het regisseren van support en contact. Service een belangrijk onderdeel van een intern traject om de klant meer centraal te zetten en de bedrijfsprocessen daar op aan te passen.

REALISATIE:

Vanuit Studio Winegum begonnen we met de Taste-fase: inventariseren hoe de huidige service eruitziet. We hebben voor de service benchmark uitgevoerd over de verschillende service bouwstenen om het service niveau te bepalen. Verder hebben we met een multidisciplinair team samengewerkt om een gezamenlijke Service Strategie vorm te geven, aan de hand van de ‘value proposition canvas’. Door deze te combineren weten we hoe het gesteld is met de service, én welke ambities en doelen er zijn voor service. We zijn gestart met een uitgebreide contactanalyse en interview sessies met mensen die te maken hebben met service. De uitkomst is een duidelijke servicestrategie en de bijbehorende plannen om deze te realiseren. Samen met alle betrokken afdelingen is er een duidelijke keuze gemaakt voor die manier waarop klantcontact ingericht moet worden, welke klanten op welke manier hulp bij EVBox vinden en wat gebeurt er met contact dat buiten de processen valt. Uit de servicestrategie rolden nog meer zaken, waarvoor we zijn gaan zoeken naar technische oplossingen om EVBox verder te helpen. We hebben een inventarisatie gemaakt van requirements, RFI (request for information), RFP (request for proposal) en toolselectie, teneinde een oplossing te bedenken voor zowel een virtuele assistent als telefonie.

We zijn tevens ingestapt als Interim Global AC Director om zo een brug te slaan tussen de operatie en het voorbereid zijn op de nieuwe strategie. Op een plek waar wereldwijd wordt gezorgd dat laad faciliteiten goed kunnen worden geïnstalleerd en werken. Ruim een half jaar hebben we samen met alle global Engineers en Customer Service Reps klanten remote of ter plekke geholpen. Dit was een staaltje Analyse en Problem Solving next level waarin de nadruk sterk heeft gelegen op het continue optimaliseren van processen, systemen, Sales, HR, digitalisering en begeleiden van de diverse teams. Belangrijk om te noemen is dat in een sterk groeiende markt het samenwerken binnen de supply chain key is om batterijen goed te kunnen laden en waarin innovatie een continue onderdeel is van de daily business.

RESULTAAT:

  • Servicestrategie ontworpen en ingericht
  • Selectie gedaan voor virtuele assistent
  • Interim management geleverd

Studio Winegum is lid van de KSF en partner van klantcontact.nl en conversation design institute